Övningarna är tydliga och lätta att följa och genomföra. Många upplever att kompendiet visserligen förklarar många bra verktyg, men det ger mindre kunskap om övergripande arbetssätt och strategier, vilket krävs för att kunna tillämpa kunskapen på egna projekt.
Tillämpningsuppgifter
För att erhålla en fördjupad kunskap används ytterligare tillämpningsuppgifter, där studenten får möjlighet att använda metoden på egna modeller med egen formgivning.
Dessa tillämpningsuppgifter innehåller olika modelleringsstrategier utarbetade för designstudenter och förbereder dem för att självständigt kunna planera och genomföra egna modelleringsprojekt.
Ett typiskt upplägg brukar vara att övningen först görs gemensamt under en förmiddag, därefter tar var och en fram en egen design, oftast genom enkla skisser, på vilken modelleringsövningens moment repeteras, ofta fler gånger.
Efter varje tillämpningsuppgift hålls gemensam kortfattad presentation med bildvisning, då studenterna får ta del av varandras erfarenheter.
Tidsåtgång 2-3 dagar för varje tillämpningsuppgift. Övrig tid används till arbete med kompendiet.
Renderingsprogram introduceras tidigt i kursen. Detta medför att studenten kan använda sig av detta i samtliga tillämpningsuppgifter och på så vis repetera hela arbets-flödet från skiss till modell till färdig renderad bild.
Renderingsprogram som används är Keyshot/(Hypershot), Maxwell eller annan programvara som används på skolan*.
Animation för produktpresentation introduceras under ett par dagar. Innehållet i detta moment anpassas efter valt renderingsprogram.
Avslutningsvis hålls en genomgång av export till 3D-printer, för att studenten skall kunna använda dessa möjligheter i framtida projekt.
Vid intresse kan även 3D-scanning demonstreras under kursen.
Examination sker genom de muntliga presentationerna av tillämpningsuppgifterna. Vid dessa tillfällen ges även muntlig feedback av lärare och övriga studenter. Studenten lägger in modeller och bilder i redovisningsmapp eller via mail.
Skriftlig feedback skickas via mail till varje student efter kursen.
*Keyshot/(Hypershot) rekommenderas starkt eftersom arbetssättet är intuitivt samtidigt som snabbheten (realtidsrendering) fungerar mycket bra i en undervisningssituation.